Affärsidén inom Lyft & Byggkranar är att hyra ut tornkranar och bygghissar i högt skick. För att sedan montera och demontera dessa krävs det mycket specialkompetens och att man inte är höjdrädd så klart (även om man kan komma över det). För att få veta mer om detta yrke har undertecknat pratat med Thomas Jansson som varit hos oss sedan 2012.
Thomas har de första 10 åren jobbat som ren kran- och hisstekniker men sedan ungefär ett år tillbaka har han blivit platsansvarig för vår depå utanför Ängelholm vilket även inkluderar en hel del säljarbete och marknadsbearbetning. Som kran- och hisstekniker arbetar man främst med montage/demontagen och service kring våra kranar och bygghissar. Materialet som ska ut till kund ska först förberedas och gås igenom i vår verkstad vilket även teknikerna ansvarar för.
Arbetet med montage
Det är mycket som ska förberedas och fixas för att ett montage/demontage ska kunna genomföras:
Redan innan det blir affär har vi varit och tittat på förutsättningarna på platsen. Efter kundbeställning görs sedan en riskanalys/arbetsberedning tillsammans med kund. Där ska alla risker och själva arbetsordningen gås igenom. Denna följs sedan upp i samband med demontaget.
Samtidigt görs det en intern kranbeställning där alla delarna sedan plockas ihop och gås igenom innan leverans ut till kund. Det går åt flera lastbilar för att transportera en kran och sedan behövs det även en mobilkran för själva montaget ute hos kund. Det är viktigt att lastningen av delar görs i rätt ordning och att delarna sedan levereras i rätt ordning och i rätt tid utifrån hur de ska monteras. Efter varje montage ska sedan kranen plats-besiktigas av godkänd besiktningsman.
Att montera en kran tar 3-4 dagar inklusive besiktningen, lite beroende storlek.
Våra kran- och hisstekniker arbetar också med felsökning och avhjälpning av de samma vid de få tillfällen som materialet inte fungerar som det är tänkt.
Det finns inte några utbildningar som gör att man blir kranmontör utan det handlar om att lära sig rent praktiskt och man lär sig nytt hela tiden, allt eftersom branschen förändras och utvecklas.
Det som gör att Thomas tycker detta yrke är roligt beror på att få arbeta med stora maskiner, sina kollegor, träffa nytt folk, få se många städer (lite grann från ovan) och att arbetet är varierande med nya förutsättningar inför varje nytt montage/demontage. Ju mer man lär sig desto större ansvar får man. Sedan är jobbet stundvis fysiskt krävande men samtidigt får man använda huvudet när det gäller att hitta lösningar.
Ny roll
I sin nya roll som platsansvarig jobbar Thomas mycket med kundbesök och kunduppföljning/kundvård, offertarbete, platsbesök inför montage/demontage samt letar nya projekt. Vi är erkänt duktiga på att hjälpa kund att hitta bra, enkla och kostnadseffektiva lösningar för att underlätta deras arbetsplanering, och många gånger är vi inblandade redan i kunds offertarbete pga detta. Anledningen till att Thomas valt att gå vidare var för att få utvecklas, lära nytt och få ta ännu större ansvar.
Jag ställer frågan om vad som har hänt i branschen och inom yrket de drygt tio år som Thomas jobbat med det och det är mycket. Arbetsrutiner blivit tydligare och mer dokumenteras. Säkerhetstänket har också förbättrats ännu mer samtidigt som regelverken blir tydligare och bättre. Och utöver de krav som ställs på oss rent lagmässigt har vi och våra kunder sedan utvecklat egna krav som är ännu högre ställda. Vi har också blivit mycket mer digitaliserade vilket lett till att arbetet effektiviserats och blivit än mer kostnadseffektivt men också för att lättare leva upp till alla krav som ställs på oss.
Utmaningarna framöver är många, bla är branschen väldigt konjunkturberoende då vi hittar våra kran- och hisskunder bland byggföretagen, konkurrensen från utlandet ökar också i vågor. Ibland är det också en form av utmaning att få kund att förstå att det finns ofta flera lösningar och alternativ på en frågeställning. Sen har vi även andra utmaningar och för tillfället är det leveranstider på material och reservdelar som kan ställa till det men vi löser det.
Vi tackar Thomas för pratstunden och önskar honom vidare lycka till i sin nya roll som platsansvarig.
#WorkInRental #RentalWeek23